tisdag 31 maj 2016

Måne, målarmani, mandragora och mysbarn...!


VÄLKOMMEN JUNI!

Var nu så snäll och var inte för het, skynda långsamt och låt trädgården dricka sig riktigt otörstig på mysiga sommarregn innan den långa, varma perioden kommer...

Jag tror på somrar som varar in i september, då med hög luft och fantastiska scenerier.
Jag hoppas, är väl egentligen det rätta ordet. Stark värme är lika lite min vän, som kyla.
Fibromyalgi och ledvärk blir mildare med värmen, men blodcancerns djupa värk är konstant och sjukdomen gör mig hemskt medtagen, jag undviker verkligen solen så mycket jag bara kan!

Jag har mina små knep, som att plantera på natten, plocka blommor på kvällen och vattna på morgonen...alla sätt som funkar är ju bra!


...älskar rosenplister, både den rosavioletta och den vita sorten...
Jag har frösådder på gång, många örter, och de mest spännande i år blir alruna och vit röksalvia 
(den är ju verkligen på tiden att jag skaffar mig!). 
Inte de lättaste att lyckas med, någon av dem, har jag hört -så hoppas, hoppas...!  


Här trollas det och pysslas, i princip varje dag. Nu har jag fixat en egen facebooksida, som heter "Hvitahexans lantliga inredning". Jag behöver inga saker -men jag behöver skapa!
Det trillade in beställningar på en gång, så himla roligt! 
Den tredje september blir det också en stor loppis på min gård, ute i ladan, som jag ska ha tillsammans med två av mina kompisar (vi hjälps åt för att orka). Men det är alltså bara vid det tillfället som folk får "poppa förbi"! Jag är inte så förtjust i att ha främmande folk som stannar till hos mig hipp som happ! Ibland mår jag ju jättedåligt i mina sjukdomar.


Handarbete är omsorg och kärlek! Så vackert, så mycket möda bakom -vi bara måste ta vara på det!


Hittade en ny loppis för några veckor sedan. Det blev tre kap den dagen; en jättestor tallrikshylla som jag nu har gjort i ordning till vårt matrum, en bordsmangel (ååååååå....nymanglat, vad jag har längtat!), samt detta gamla blombord. Det var sjaskigt i färgen men jag föll direkt och tycker att det blev riktigt fint efter lite kärleksfull behandling. Frisen nedtill blev pricken över i:et! Den hade inte hittat sin plats på ett helt år, och nu var det klockrent, den passade på pricken.

  

Några saker jag fixat på sista tiden... Trådrullehållaren blev ju rätt söt med lite piff, och förvaring för spets och tråd kan man ju verkligen inte få för mycket av. Träskorna var bara för söta, de kunde jag inte motstå! Det är exempel på sådant som jag säljer på min sida.




Lycka är att gå ut i trädgården i skymningen och plocka in några doftande kvistar eller sätta ihop en bukett...tycker allt doftar mer i skymningen, är det inbillning? Eller tycker någon mer som jag?

Det är i alla fall en speciell känsla på kvällen, när det tystnar omkring en, nästan allt utom fåglarna (och lite brakande läten från de stora djuren som rör sig i skogen). 
Lugnet och fridfullheten infinner sig.


Stella redo för maskerad-disco...i sista minuten bestämde vi oss för att hon skulle bli en Sibylla med kort att spå i (och mörkt hår!). Min söta gumma!


Här är Mio på hugget under matchen i helgen som gick. Glad att jag orkade följa med den här gången, och ta lite kort! Både Neo (12) och Mio (11), spelar fotboll.
Snart ska Viggo börja också, han är 6 år nu.


En natt då jag inte kunde sova gick jag ut i trädgården och planterade. 
Magisk måne!


Nu kommer det...varje dag är det något nytt som slår ut. Igår kom de vita, höga nävorna och blåklinten, idag började irisarna blomma.
Idag sänkte jag ner vita näckrosor och några renande vattenväxter här. Hoppas det blir fint. Dammduken måste ju döljas lite mer, den är sannerligen inte vacker, usch och fy -så ful. Men det är upp till min gubbe, jag kan ju inte lyfta någonting. Väntar tålmodigt...!


Härligt när det är nykrattat!


Välkommen-skylten är textad på en gammal drivvedsbit från Vättern.



Tvättstugan är nu lite opraktisk att tvätta i, hihi...varenda yta dignar nämligen av örter på tork. Provar några nya växter i år också och har friskat upp minnet genom att läsa en bra, ny örtabok. Ska ta tillvara rosenrot och valeriana, dem har jag inte skördat tidigare år. Vänderoten sprider sig kopiöst, kan bli lite väl invasiv tror jag, så den låter jag för allt i världen inte gå i blom.

Årets första rabarberpaj är avnjuten och jag har ett storkok rabarbersaft som står och drar i kallskafferiet. Godaste saften jag vet! Och barnens solklara favorit! Undrar om man kan göra isglass på den, det borde bli jättegott!?!

Hoppas ni har det skönt i försommaren. Nu springer dagarna mot skolavslutning och sommarlov. 


Ha det så gott!

Kram/Frida






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!