lördag 30 juli 2016

Lantliga drömmar blir sanna!


Hej!

Idag blir det lite mindre av lantlig inredning (även om jag lovar några bilder längst ner) -och lite mer av en lantlig "utredning", hihi:) Jag tycker ändå att det passar sig att skriva om det jag gör -min blogg heter ju "Lantfrid", och den handlar ju just om det; att finna och leva den genuina, lantliga livsstilen VARJE DAG.

För ett drygt år sedan fick jag till mig en ny livsuppgift! Det är verkligen inte var dag något sådant sker, och, jo, det var verkligen lika häftigt som det låter...!
Jag kom till en plötslig insikt, då jag var väldigt sjuk, faktiskt nära att dö, att jag hade förbisett en stor mening med mitt liv.

 Efter alla år med djupgående läsning och praktik kring örter och växter, så skulle jag göra slag i saken och skapa egna salvor, tinkturer, teer -ja, allehanda läkande saker. Visionen var kristallklar, jag såg att jag redan hade påbörjat denna vandring förut, och tyvärr hade jag kommit bort mig på vägen i mitt nuvarande liv. Jag har naturligtvis inte kunnat släppa den bilden sedan dess jag såg den så klart för mitt inre.

Det kanske är vad sjukdom gör med en -i bästa fall - man hittar mening och ändamål när man inser att tiden man har här på jorden i detta liv kan vara begränsad. För er som inte vet det sedan tidigare så har jag blodcancer, ett faktum som jag för varje dag alltmer reser mig över och därmed är fast besluten att segra över! 
Nåväl, efter att ha öppnat upp mina gamla trosfundament igen och börjat leva det liv jag innerst inne vill, och efter att ha funderat ett tag och testat i lite mindre skala, så är jag nu en bra bit på väg. När medicinerna inte längre hjälpte mig tog jag till örterna -och fick förväntat resultat. Där sjukvården gick bet kunde jag hjälpa mig själv, det är jag ett livs levande bevis för:)

Idag kan jag stolt deklarera att jag nu kan börja dela med mig av örternas välgörande egenskaper! Allt från vår ömsinta Moder Jord.

Insamlandet av växtdelar pågår i etapper, nästan var dag är det några fröställningar, några frukter, bär, blad, kvistar eller bark som följer med mig in från trädgård och örtagård, för att torkas, hackas, malas, pulvriseras och så vidare. Apoteket börjar nu bli riktigt, riktigt stort! Och de dagar jag är för sjuk att ens gå ut alls, ja då vilar jag. 
Naturen springer inte ifrån mig så fort!


Det kom blixtsnabbt upp -"Working Wonders"! Jag pysslar inte med halvbleka saker utan man ska ha i åtanke att det är potenta växter. Och jag slänger ju gärna i en näve magi för den som vill.



 Propolissalva för den stora familjen, en burk som räcker länge! Till skrubbsår, nariga läppar, spruckna hälar och torra trädgårdshänder. Den är mjukgörande och innehåller bland annat ringblomma och slåttergubbe. En bra allroundsalva som även kan skydda vovvens tassar om vintern.


Bivax har naturligt antibakteriella egenskaper. Snart kommer goa cerat!


 Scrubtvål med Lavendel. Antiinflammatoriska egenskaper, lugnar huden samtidigt som den ger en skön scrub! Finns i flera olika storlekar.




 Tvålarna är trevliga som presenter -och jag garanterar att de doftar ljuvligt!


Finns som små reptvålar också:)


Djuprengörande tvål för fetare hudtyp. Innehåller flera naturliga, vegetabiliska oljor som örter som återställer fuktbalansen, enligt devisen "bota lika med lika"! Torkar inte ut. Uppiggande doft av Bergamott och Luktpion.




...ja, det är vad jag har hunnit med i första omgången, mycket mer är på gång! Jag har också möjlighet att blanda till téer efter önskad verkan, enda kravet är att man tar dessa i den dosering jag föreskriver. Jag tar inte ansvar om man överkonsumerar, för man ska komma ihåg att örter kan vara nog så potenta och man ska absolut inte laborera själv.

Förslagsvis kan jag blanda téer för detox, vilket jag med framgång tar själv (och då har jag ju en mängd traditionella mediciner att ta hänsyn till, eftersom min sjukdom är komplicerad). Dessa är väl lite av min specialitet, men jag kan också lindra olika åkommor såsom vätskeansamling, klimakteriebesvär etcetera. Och naturligtvis framställa all form av hudvård och badsalter och liknande.

Jag tar inga överpriser men jag vill naturligtvis ha lite betalt. 

Ja...det var "utredningen"...nu till "inredningen"...


 Rensning pågår och det känns så mycket lättare! Här är min favvohörna som nu är betydligt mindre kluttrad. Slagbordet köpte jag på loppis förra helgen och det var ju en snabb match att fixa till.
Jag kommer alltid att vara "vit"....haha...jag var endast nio när jag målade om möbler vita hemma i mitt flickrum. Och jag har alltid vitt närmast kroppen. Kanske har det med estetkänslan och färgkänslighet att göra...men vissa färger får mig lyrisk och andra rent sjuk. Senapsgult får mig att vilja gråta, så äckligt är det. Och klart körsbärsrött får mig att vilja jubla. Turkost älskar jag, men kan inte ha hemma, det är "för mycket". Vi är nog alla olika känsliga, men ett är säkert, jag har alltid älskat vitt, det är ingen "fluga"...och jag följer inte gärna trender. Ta till exempel ampel-trenden...Amplar har jag alltid haft flera stycken av hemma och nu, PLÖTSLIGT, "ska alla ha det"?!? Eller ruffa industrilådor? Gillade jag för tio år sen. Nästan så det känns trist nu när alla ska ha samma. Men snart blir jag väl "ute", med min vita stil, hihi!!!



Min snälle man hjälper mig att rengöra de gamla vita plankgolven då och då...
Fyra barn, vovve och katt och dessutom har jag min "ateljé" och familjen sin TV-hörna här, så ni kan ju bara tänka er hur smutsigt det snabbt blir på ett vitt golv!!!



Härliga Flox!!! Och en liten luktärt på sniskan.


Samlar gärna korgar, luffarslöjd och annat från loppis- och antikhandlare. Viktigt att just "samla sina samlingar", bara! Om man sprider ut alla saker fångar de ju inte ögat och det blir alldeles för mycket grejer överallt. Men är man "Vintage"-tjej så är man! Då får man hänga saker i taket om det kniper. Det är något jag personligen alltid tyckt om inredningsmässigt, att använda tak och golv, och tänka på all rymd man har att spela med om man bara tänker efter!



Nu hoppas jag att ni får en fin avrundning på sommaren! Jag har INTE gillat denna värme, den gör mig mycket dålig, och därför ser jag fram emot den fantastiska hösten, som är min favoritårstid. 
Då blir det pysseltid av rang:)


Ha det gott, och tack för att du tittade in hos mig!


(Tvålar och mycket annat kommer inom kort att finnas på min FB-sida "HvitahexansLantligaInredning")



Kramar från Frida 

"LantFrida"/"Hvitahexan"

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!