fredag 29 januari 2016

New England hos grabbarna...


  Hej på er, alla inredar-vänner därute i januarislasket!

Största utmaningen under året för oss inredningsintresserade, måste väl ändå vara precis den här tiden? Hur får man det mysigt inne utan att det känns för "vintrigt"?

Här har regnet strilat eller också fallit tungt under hela dagen. Det blåser så att kylan och vätan kryper igenom den varmaste kappa. Man går i motvind med luvan uppfälld och en ljummen sommarkväll känns ljusår borta.

Alla mysiga julsaker är nu bortsvischade; och kvar står nakna fönsterbrädor under smutsiga senvinterfönster och när man ser igenom dem är det, som Håkan Hellström sjunger "går-darna är grön-svart-aa-aa";)

Då gäller det att plocka fram ljuset, både hos sig själv och i sin inredning. Jag menar att det ena ger det andra!



...jag brukar tänka rum-för-rum. En sak i taget!

Även om min röda tråd genom hela huset är vitt, grått och natur, med varierande inslag av färg (oftast mörkt och jordigt rött), så kan det vara både roligt och enklare att göra en liten make-over över ett rum i taget. Denna gången behövde det piffas hos mina två "stora" killar, som är elva och tolv år gamla.


 ...vad ska man då ha för stil hos dem, som kan integreras på ett fint sätt i ett 200-år gammalt hus? 

Ja, det drar ju åt New England, lite sportslig Vintage och för att inte förlora "rockigheten" ligger det ju nära till hands att kombinera med industristilen. När det gäller den senare så har den ju blivit riktigt het, och jag är generellt emot att följa trender, man ska bara plocka det man själv verkligen gillar. Ibland kan ju trender förstås komma med lite nya idéer.

 Det är sorgligt när folk (företrädesvis på Fejan), frågar "vad tycker NI om den här, passar den hos MIG?" Ja, vet du inte det själv, får du nog ta dig en funderare över vad din själ har behov av att omge sig med?!? Det är väl ingen annan som ska bo i ditt hem???



Det är ju också därför det är så viktigt att höra med sina barn vad de själva tycker om, och att plocka fram deras intressen. Smart förvaring behöver man väl inte ens nämna vikten av? 

Stjärnformen och flaggorna upprepas och ger en helhet. Ena sonen älskar orange, så det kan man gott kasta in, med en naturlig bas kommer man undan med det mesta. Orange och rött får stå för energiklickarna! Och fotbolls-känslan, den smyger sig in överallt per automatik;)

Trofén hittade vi på en loppis. Upphängningsskölden målades i vintagefärg och sedan fick huvudet ett par gamla autentiska motorcykelglasögon, varav det ena glaset är lite sprucket. Vi skrattade gott åt påhittet, sonen och jag.



...nu är åtminstone dessa fönster rena och gardinerna nystrukna!

 Det är riktigt grundligt städat och prydligt. Då kan man glatt blunda för resten ett tag, för här inne i detta rum är jag färdig och killarna själva är supernöjda!

 Det är det som är den lilla vitsen med att ta rum för rum;)


Jag tror jag har sagt i ett tidigare inlägg att jag tycker det är speciellt med jordglober och världskartor i barnrum. 

Det ger en härlig känsla av att de har hela världen framför sig, att utforska! 
Och det är ju mäktigt, eller hur?




 ...gillar den här lilla skylten "teenager in the house, brain under construction"...det märks på våra killar att de börjar närma sig den omvälvande åldern. Suck, vad tiden går!



Här är det solklart vad som gäller ikväll; veckans familjepizza och att tända några mysiga kakelugnsbrasor. Jag har varit ute så det räcker idag och nu ska jag gotta mig i att slippa ens öppna dörren för det här vädret!

Vi får hoppas att vårsolen behagar komma fram i helgen, så att vi kan lapa i oss lite D-vitaminer och ny energi inför kommande veckan. Kanske kan man klafsa runt lite i geggan och planera för det nya trädgårdsåret, som, trots att det verkar långt borta nu, ändå närmar sig i rask takt.
Snart Februari!

Ha en gó helg, 

Frida

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!