lördag 23 januari 2016

Krispig snö och krispiga tulpaner...


Hej, mina vänner! Är ni lika vår-sugna som jag??? Ute är det en svindlande vintersaga, men inne längtar man ju likväl efter ljus och "vårliga" färger! Jag unnade mig en ny kökshandduk från Greengate, bara en sån liten sak piggar ju upp varje gång man passerar den! Mitt stora krukställ har fått flytta in i köket, det ger ypperlig förvaring för mina favorit-tékoppar!


Jag bara tycker att det är en så härlig bild!!! Katten som strukit förbi på marken, allt fint som vilar lugnt i sin inbäddade vintersömn...


När vårkänslorna flyger i mig, får jag alltid lust till att pyssla om mina blommor lite extra, sätta lite nya skott och sno ihop lite roliga arrangemang.



En liten skylt jag gjorde för längesen -men budskapet gäller än! Värt att upprepa.


Jag minns inte om jag har visat er min "pimpade" radio jag har i tvättstugan? Så går det när skaparlusten måste fram...Jag klistrade på tygknappar med limpistol och satte på en virkad hyllbård (som finns att köpa färdig med klisterremsa bakom)...ett sött trähjärta med en tygblomma och till sist en fjäril som landade på antennen...



Nu spirar det!








Små förändringar räcker för en vår-kick...här är några av mina kära gamla vågar på parad.





Kan inte låta bli min vardagspoesi.








Några tavlor jag har målat...





De vackra, gamla lindarna, de höga som skymtar längst bak...de har klarat många vargavintrar! De är planterade ungefär vid samma tid som vår bostad uppfördes på nytt, efter en brand, i början av 1800-talet. Höjden är goda 30 meter. Har läst att de kan bli tusen år. Det blir många människoliv om man ser det i perspektiv!


  
 ...nu i kylan får man ju inte glömma att fylla på mat åt småfåglarna. 
Våra har ätit upp ransonerna hur snabbt som helst!
Jag brukar hänga ut svålen från julskinkan högt upp i ett träd och även om det inte ser "så trevligt ut", så äter småfåglarna upp den!
Vi har flera fågelpar som har byggt bon och fått ungar i holkarna. Det blir man ju lite extra glad av!


 Här ligger lite ved och väntar:)...tre flerstammiga askar låg i spänn. Nästa storm bröt dem så de föll ner. "En får tacke", som man säger på ren småländska!


 Mitt "Winter Wonderland"!


Gillar när blommor ser lite vilda och rufsiga ut, det är en sådan livskraft i det! Som den här, trotsande både bur och snö...


Jag älskar att åka spark, särskilt om jag får ha ett skrattande barn på den!


 ...Ängeln sover sin vintersömn...


Denna våreld hade en färg som bara skrek: VÅR!!! GLÄDJE!!! Så jag köpte både en till mig själv och en till min vän. Jag är en sån som alltid sparar alla små blomsterdekorationer, så det är bara att rota fram några som passar för tillfället.


Älskar de här stövlarna...velat ha dem länge -lantliga men kaxiga- och säkert lika snygga ute i geggan på gården som till ett par tajta jeans på sta´n.


Den svåraste som finns att fånga på bild (så fort man kommer nära ska hon genast gå fram och gosa). Hann med nöd och näppe få med henne. Tiden går och hon har hunnit fylla sju år nu, 
vår lilla fina "Hjärtat".

Hoppas ni har det gott och varmt. Jag njuter extra nu när vi äntligen fått fixat en extra expandertank och värmen inne börjar bli mänsklig. Ett tag hade vi 12 grader inomhus och det finns ju roligare lägen när man är sjuk och den kroppsegna termostaten inte fungerar som den ska.

Ha en jättegó helg, vi ses!

Kramar//Frida


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!