onsdag 22 juni 2016

Blomsterfrosseri och skaparglädje...



Hej på er, nu var det ett tag sedan! Jag har haft så himla mycket att göra. Folk tror att om man är sjukskriven, då äger man all tid i världen...men man är ju sjuk, hallå? Allt tar extra lång tid, i mitt fall sover jag några timmar varje eftermiddag, klarar inte av värmen.
Njutning, det är vad som uppstår i de korta ögonblicken.


Att gå ut i örtagården på kvällen, när det är tyst omkring en; smaka ett blad mynta, krafsa upp en envis maskros och återvända in med famnen full av blomster och ätbara växter, det är ett av mina små glädjeämnen. Ofta försvinner tiden när man går upp i nuet och en timme försvinner snabbt genom att bara strosa där...bland ljuvliga, intensiva dofter och sömniga humlor.


Björnrot, en av min barndoms växter och en favorit i buketterna...(den mjukt fransiga, mörkgröna).


 Sommarsolståndet igår inföll samtidigt som fullmånen, vilket brukar ske ungefär vart 70:e år.

Nu blir dagarna kortare, vilket känns rätt märkligt eftersom sommaren just har börjat!

Tid att fullfölja alla projekt jag startat, och definitivt tid att varva ner. Den stora drömfångaren blev klar häromdagen, den ska hängas där solens strålar kan nå alla små prismor som är gömda i väven. Tills vidare fick den bara komma upp på en krok där 6-åringen inte når den, hihi...


Tallrikshyllan är också färdig. Allt sådant tar lååång tid för mig, men det är en fråga om prioriteringar, mer än någonsin. Den här hittade jag i ett dammigt hörn, men oh, vilken pampig storlek och potential...så med krön från Kallholmen blev den ju precis så "herrgårdslik",
 som jag ville ha den.




En lummig kvällsbild från det lugnaste rummet i huset.
Här är alltid så god känsla...lugn och ro. En plats för att sitta och bara klura lite, gärna i mormorsmors gamla gungstol.
Det är också bästa platsen för att få täckning på telefonen, haha...vi har helt usel täckning. Timmerväggar eller stora askträd, jag vet inte -men det kvittar hur många master som finns i närheten:)...livet på landet...



Hela loppisen blev uppköpt av en handlare, och handen på hjärtat, en lättnad var det! Nu säljer jag mindre saker på "Hvitahexans lantliga inredning" på FB. Främst ting som jag har gjort i ordning själv.
Vilket ju är det roligaste att hålla på med!
Renovering av tyngre möbler har blivit för utmanande.


 Nu har trädgården exploderat, och det är en härlig tid vi har, en tid av överflöd!

Mina fyra barn är lediga och de två äldsta pojkarna har fortfarande en hel del fotbollsträningar 
och -matcher. Det är fantastiskt hur de kan gå varandra på nerverna trots att vi bor så stort. Men för det mesta är de ändå sams och Stella tar hand om lillebror Viggo, de har kul ihop. Snart stundar Italien för alla utom lillen och jag, som ska vara hemma och mysa tillsammans.

Det behöver inte vara mer än så. Han och jag och pyssel, bus...
...och en stund att njuta i trädgården för mamma!


Hoppas ni får en härlig midsommarafton!

Kramar från Frida

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!