onsdag 26 augusti 2015

Sommartid är loppistid...


...vad tråkigt och mainstream det skulle kännas utan de där objekten som tillför själ. Trist. Visst har jag också "finare" saker men jag kan bli lika kär i en gammal skavd pall! Smaken är som baken, men att följa trender, det är enligt min åsikt bara avsaknad av egen smak och stil.
 Den lilla dockvagnen har min dotter fått av sin mormors mor. Verkligen speciell för oss. Ljusstaken har jag själv gjort av diverse kasserat material.


...Så här fullknökad var min bil efter sommarens sista stora loppistur. Jag hade två starka killar till hjälp annars hade jag nog inte kommit hem...Det fick plats både symaskinsbord, en skruttmöbel från 1800-talet, ett vackert skåp med pärlspont och mycket, mycket mer...Sann lycka!!!

 Skruttmöbeln var något slags underrede till ett köksskåp och nött av tidens tand. Den gav verkligen en autentisk känsla i mitt kök. Målningsförbud på den! Det var nog det smutsigaste objektet jag släpat hem och dessutom fuktskadat. Men det såg ut som om den alltid stått hos oss och det är ju den känslan jag vill åt!

Hittade en helt fantastisk bok, tung och mycket vacker. Det kan vara så mysigt att läsa om hur man idealiserade husmorsrollen förr! Och hur kvinnor verkligen hade det, det lyser igenom mellan raderna!

Nyligen plöjde jag en gammal bok om hur man firade jul i Sverige för många, många år sedan. Lite nördigt? Jag tyckte det var jättekul att förstå varifrån alla våra seder verkligen kommer. Och jag såg framför mig hur hela vår nedervåning täcktes med halm på golvet för två hundra år sedan.

Ja, ja...detta skåpet till höger var fint, tyckte jag. Tämligen oskadat, massiv ek...bara finputs kvar.



 Vi har ju fem katter nu och denna gamla allmoge-lådan blev till jättebra förvaring för torrfoder.



 Lilla kattfröken inspekterar en ny korg i köket. Visst är de söta? De får stanna hos oss, alla tre...

Här är skruttmöbeln på plats...inte riktigt torrt än, men rent! Det känns som att det hör hemma här.


 Ful, ful, ful...men med lim, finspackel, slipning och kalkfärg i nyansen "something old"....


...blev den så här! Har inte kommit upp i taket än, men den kommer bli fin när den är uppe!




Vacker förvaring i en gammal gedigen trälåda.


Här är mycket från loppis och antikt. Järnfönstret släpade jag hem från Öland.


Askar och gamla plåtburkar är så välkomna så.




Ett symaskinsbord som var för lite för vackert 
för att ställa i trädgården, som jag tänkt...ja det hittade 
sin plats ändå, fast inomhus.
Min kompis Linda hade ögonen med sig en dag när vi var ute på jakt, och spejade in det. Erikshjälpen tog 225 kr, jag trodde inte mina ögon. 

Några söta småbord målade med Vintage Paint.


Fönsterbågen var ett av de käraste köpen i sommar.




 Det är de små detaljerna som "gör det"...


Vagnshjul hade stått på min ständiga lista jag har i huvudet när jag är ute och kollar. Nu hittade jag två lika, lagom skruttiga och härliga.


Friser och ornament i trä kan komma till nytta i olika sammanhang. Den understa fick bli krön på kökssoffan och den mellersta ska pryda en stor och fin skänk, som får bli det sista stora projektet för denna säsong.

När hösten kommer vill man sitta och pyssla med lite mindre saker. Dessutom är det ju så att jag har en allvarlig sjukdom så jag känner att jag inte orkar mer. De sista projekten har tagit mig så lång tid och jag måste ha massor av smärtlindring för att orka. Samtidigt finns det ju en psykologisk effekt, att inte ge upp sitt intresse! Men jag har fler uttryck för min kreativitet!

Hoppas ni har haft en skön sommar! Själv ser jag fram emot hösten som är min favoritårstid.

Kramar/LantFrida







5 kommentarer :

  1. Hej! Vilken underbar blogg, fantastiska bilder, härlig kreativitet och så himla fina saker du förvandlar! jag kommer definitivt att följa dig från och med nu. /hhälsningar mia andersson
    ps. Jag är snart 49, 5 barnsmor, bor på lantgård..bara som en liten parentes vem som följer dig. Ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Å vad glad jag blir av dina snälla ord! Vad roligt!!! Ja, vi har lite gemensamt då, jag har ju fyra barn och bor ju också på gård. Men du kanske har djur och så? Vi har bara katter! Än...drömmer om höns....ha en jättefin dag!/Kram Frida

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Underbart att få följa dina fynd, du har verkligen näsa både för att hitta och akta på rätt sätt! Jag blir alltid glad över att kika in i din blogg och se att kissarna dessutom har en riktigt bra
    matte:-)
    Skorpan

    SvaraRadera
  4. Tack Skorpan, vad gullig du är! Ja, katterna växer och frodas;) De är väldigt lekfulla nu. Önskar dig en fin helg!!!/Kram Frida

    SvaraRadera

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!