lördag 1 augusti 2015

Ljusa förvandlingar...


Jag kan börja med att klaga på sommarvädret...eller istället konstatera att det har gett en tid över att göra roliga och mer eller mindre stora projekt inomhus!


Min tvåvånings hall har äntligen gått från grå och svart till varmt vit. Ett lyft för hela huset! Här är min myshörna. Även barnen har upptäckt att det är skönt att slänga sig bland kuddarna ibland. Bordet är från loppis och förmodligen ganska gammalt. Det har fått vit färg liksom pallen och den fina ängeln.


Jag har skruvat bort köksluckor i köket för att få en öppen förvaringshylla. Skåpdörrarna shabbades och fick nytt liv som väggdekoration. Skrivbyrån är från Annas Antik & Kuriosa, och jag har gett den ny färg och slitningar. Pall och mjölsäck från loppis, liksom gamla böcker och kalendrar.





Skåpet har gått i arv från min mans släkt och fick sig en helrenovering i ljusare färger. Jag sparade dock kurbitsmålningarna på dörrspeglarna, för jag tyckte det var synd att måla över dem då de ger så mycket karaktär. Sågen hittade jag på loppis och järnstolen är från Selma och Matilda.


Njuter av den nu ljusa entréhallen på bottenvåningen. Helt plötsligt SYNS saker! Här sparar jag både antikt och nytt linne och gardiner. Bobinrullen och de gamla skridskorna kommer nu mer till sin rätt.


Här är det mesta nytt utom pallen, käppen och skolästerna. Allt kan ju inte vara gammalt! Jo, förresten, lampan har jag målat om också;)


Sekretären har jag också fixat i ordning, den var jätteful, men jag såg potentialen. Smålådorna fick bli varmt grå och resten målades i brutet vitt. Och så på med nya knoppar och handtag förstås. Hyllan är också ett loppisfynd, då var den i gul, lackad furu. Golvlyktan är min favorit från Lene Bjerre. Mycket annat köper jag från Miljögården, den stilen är på pricken vad jag gillar. Som pallen här.



 Här är typ allt målat av mig utom krukorna;) Ett tag var jag galen i småbord men nu får det räcka med inköp av dem...Teaterkikaren är antik och från Aunt Molly´s. Det vackra bolstervaret från Annas Antik & Kuriosa.


En av denna sommarens favoriter var detta fina båg-innerfönster som jag också hittade hos Annas Antik. Tyckte det blev så maffigt här! Skåpet var en av de första möblerna jag köpte på loppis. Då var det aprikost -av alla färger...hi hi...


Järnvågen är såå gammal, tung och häftig! Piedestalerna har jag vitvaxat ovanpå två lager ljusgrå färg. Det var lycka att finna två som är likadana!



Köket har fått vita väggar och pärlspont, det mörkbruna klickgolvet har ersatts med ljus ekparkett som drar mot en sandgrå färg. Jag var först inne på linoleum eller klinker men övertygades om att parkett faktiskt har använts redan på 1800-talet, på storgårdar och herrgårdar. Så det fick bli ett ombonat trägolv istället, som vi kan slipa om när vår stora familj har slitit på det ett antal år.



Ommålade loppisfynd i dotterns rum. Det söta randiga och blommiga kuddfodralet till soffan 
hittade jag på second hand. Soffan var förfärlig och kostade bara 50 kr, bit- och klomärken efter hund och en jätteäcklig stoppad dyna som jag helt fick slänga. Jag kan säga att det gick åt en del spackel, sandpapper, färg och TÅLAMOD för att få den fin igen. Men nu är det desto roligare att se resultatet, vi vet ju vad en ny sådan soffa (med MDF-detaljer) skulle kosta...! Och denna fick ju också samma tyg som går igen i dotterns textilier. Nöjd minsann, det måste man få vara!


En vilsam hörna i sovrummet. Jag tycker om att ha madonnan där...


Gamla sovfodral med hålsömsbroderier


Vackert bord målat i en egenbruten mörkbrun och sedan French Beige från JDL. Sedan återstod fil, sandpapper och kaffe och till sist vax för att få den rätta patinan. Har ni inte haft ett shabby soffbord innan så kan jag varmt rekommendera det. Aldrig vara rädd att spilla eller sätta ner glas och kaffekoppar mer!!!;) Jag satte stålhjul på benen så att det är lätt att rulla dit man vill ha det.


Gammalt pottskåp, fick behålla toppskivan och fixades i övrigt för att passa in i stilen. Bänken och våningsfatet är från Miljögården.


...och några bilder måste jag visa på våra nytillskott här hemma!


Nyfikna på kameran!


Tre ljuvliga små syskon! Snart en månad gamla nu. Ser ut som att det är två gula hanar och en tigrerad mörk hona, 25% skogskatt, så vi får se hur "ulliga" de blir sedan!

Ha det så gott trots avsaknaden av "riktig" sommar! Snart kommer den (enligt mig) ännu härligare hösten med sina fantastiska färger! Då kommer tékoppen och virknålen fram och lugnet infinner sig efter allt man ska stirra med under sommaren:)

Kram kram//hälsningar LantFrida

4 kommentarer :

  1. Så många fina hörn och vrår du har ;))....för att inte tala om dom små liven...sååå söta!!!
    Gillar också hösten, men det är inte lika roligt när det känns som vi har haft höst länge nu....bättre väder på gång sägs det ;)
    Kram från bia

    SvaraRadera
  2. Tack, ja kattungar är nog bland det ljuvligaste som finns. Nu har de plötsligt börjat krypa iväg och det är ett fasligt mjauande hela tiden då de kommer ifrån varann;)...Ja det skulle inte vara fel med en liten brittsommar innan det blir höst, hoppas bara att det verkligen får vara höst ett par veckor, förra året blev det regn och iskallt på en gång. Det är de där dagarna med blå himmel och hög luft man längtar till, eller hur? Mysigt att du skriver hos mig, önskar dig en fin söndagskväll! Kramis//Frida

    SvaraRadera
  3. En så trevlig blogg du har, jag frossar i dina bilder! Återkommer gärna det är så mysigt med bloggar som ger inspiration!
    Skorpan

    SvaraRadera
  4. Hej Skorpan, tack så jättemycket för det fina berömmet! Kram/Frida

    SvaraRadera

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!