fredag 1 april 2016

Södragården vaknar till liv...


Nu kan man bada i ljus i vårt stora gamla hus!


...en titt från en av mina favoritplatser, gungstolen som jag ärvt från mormorsmor, ut mot stora entréhallen. Man ser bort till det stora rummet som delas av mina största barn, som är 11 och 12 år gamla nu. Tidigare ägare har tagit tillvara de gamla golven, eller lagt nya i furu, det tycker jag var bra gjort av dem. I vissa rum har man tagit upp tunga timmerplankor, isolerat och grejat, innan man lagt dem tillbaka på plats. 

Golvknarret gör mycket för känslan i våra gamla hus!


Öppna spisen i matrummet eldas det sparsamt i, det rummet får stå lite kallare än de andra under vintertiden. Á la gammalt manér håller vi växter där som behöver få lite kyla under vintern. Som min älskade gamla Nerium Oleander.


Det finns lite roliga hörnor i huset, där man kan göra kul saker. Men mestadels är hela byggnaden präglad av öppenhet; många rum har slagits ihop och vårt jättestora badrum var förut ett helt kök. Jag har pratat med de som minns hur de lekte här som barn, gamla människor nu, och de som byggde finns ju inte naturligtvis inte mer. Jag har hittat 1818 som tidigaste nedteckningen kring huset. Det fanns en byggnad här länge förut, men den brann ner. Gården var en storegård men är nu nere på 7 ha ungefär, varav ca 3 ha är ren trädgård och hagsmark.


Penséerna trivs i på den soliga sidan. Vi har en traditionell framsida mot nord-ost, där är alltid kallt känns det som. Men nu växer mina vresrosor upp som skydd mot blåst från ängen utanför (om inte min man kör över dem upprepade gånger med åkgräsklipparen detta år också hihi)!


En vacker gammal vintagesko. Där bor det vackra blommor.


En av husandarna håller sig vid väggen


Se där! Dammen börjar fyllas, och ett av årets (och makens) projekt är att bila upp mer sten att placera kring den och jag och lilleman ska plantera näckrosor. Tror inte jag vill lägga pengar på en pump i år, vi får se. Jag ska spara till hästar, haha...och bli frisk nog att orka med dem (vilket är en ännu mycket större utmaning). 
Hoppas att det blir lite syresättning ändå eftersom dammen är rätt rejäl.


Vår egen "solsida"!
En vacker dag blir det uterum på plattan. 
Allt är förberett med dragen golvvärme, dränerat och provtryckt.
Men än så länge odlar jag med plastfolie! Tyvärr! Köpte ett växthusskåp i höstas från Hasselfors Garden som blåste sönder, det var rena skiten.


Dags att bättra på färgen


Ja, nu finns här krokusar och snödroppar överallt, men de är nog de enda som orkat upp i blom hittills. Är dock imponerad av malvans framfart, den syns redan som stora, gröna, tjocka plättar.
Och tulpanerna är ju på väg upp!


Här är full rulle. det syns inte än, men vänta bara!
Det finns mycket som lurar i bäddarna!


Ett hjärta jag gjorde när det kliade i fingrarna


Som sagt, här är ljust, och det är så jag vill ha det! Murr och mörka färger gör mig bara deppig. Jag har min egen vintagestil: gammalt och vackert -gärna- men det ska vara en ljus ton övergripligen.



En av de änglar jag har målat. Tillsammans med en urna från Dubai och en nattastake i allmogestil. Färgerna förenar dem.


Sovrumsmys. Halvmånebordet är från en antikaffär, det har jag målat om. Liksom stolarna.




Ja, idag har man ju mobilen till allt, så varför inte? Ett skåp jag inte kunde motstå!!! 
Det blir nog planterat även i det, vad det lider:)

Ha nu en riktigt fin helg -och glöm inte kolla in min blogg http://myelofibrosfighter.blogspot.com , som nu finns representerad på Blodcancerförbundets hemsida. Jag har även bidraget med ett inlägg under fliken "min historia". 

Kramar från Frida


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!