torsdag 28 april 2016

Vårinspiration!

En vår, som kommer och går...det gör mig inte så mycket. Sommaren kommer säkert att vara långt in i september, och ju kallare vår, desto varmare sommar sägs det ju. Vi kanske får lite färre getingar, fästingar och mördarsniglar, om vi har tur? 

Älgarna strövar runt på fältet framför huset nästan varje kväll, precis efter solnedgången går de ut där, och en kväll lyckades jag fota fem stycken på en enda bild:)


Ett charmigt väggskåp har fått ta plats på den gamla skrivskänken i vårt vardagsrum. Dockvagnen är en kär gåva från min mormor, som lekte med den som barn. 



 Lite kvistar kan man plocka in och driva, annars har det inte hänt så mycket vad gäller blomning i trädgården. Det syns att häggen är på väg, men vi har haft regn, blåst och flera snöfall sista tiden, så det känns som att grönskan och knopparna håller inne ett liiiitet tag till! 


Inga rabarber än, de är bara härliga, röda knölar som sticker upp, än så länge! 
Det fick bli äpplen och hallon i pajen istället.



Här är en bild på min myshörna, som jag ju har visat förr. Jag byter ut textilierna efter säsong, och ändrar om på småsaker, men annars har möblerna funnit sin rätta plats och det är rätt skönt! 

Man kan ju inte stuva omkring allting hela tiden! Då blir det ju ingen ro i hemmet.


En bild från vårt master bedroom. Så härligt när solen skiner in på detta viset!



De små snygga piedestalerna i zinkfärg köpte jag i veckan, efter ett tips från en vän. 
Bra till både ditt och datt!


Små stilleben här och där...! Tändsticksburken är gjord med chalk paint, decoupage 
-och en gammal knapp...


 Ett broderat antikt lakan fick bli skynke på den gamla bokhyllan, och så satte jag dit en vimpel-lina. Lika enkelt som charmigt, i min smak!



Denna gamla tallrikshylla är en liten favorit, som jag renoverat upp och "shabbat". Tycker om att den har lite ovanlig modell! I ateljén kan jag inte få nog av förvaring, känns det som:)



 Det största rummet i huset rymmer både ateljén och vardagsrummet, eftersom det sträcker sig längs hela kortsidan på vårt hus.

De stora timmerbjälkarna är frilagda, jag älskar verkligen dem!

Vi har också ett loft ovantill, som våra barn använder till sina legobyggen.

 Perfekt att nu slippa ha lego drällandes i tre rum!

Imorgon kommer några spännande inredningsprylar i bästa vintagestil på posten. 
Så jag vet vad jag ska göra denna helg, om kroppen tillåter!

Jag har så många fler idéer än ork, så jag är inte så impulsiv med att sätta igång projekt längre. Funderar, funderar, och så -när rätt dag kommer- då vet jag precis vad jag ska göra!

Ute har jag sått en del fröer, det är mest läkeörter, och väntar på att värmen ska komma så att jag även kan så grönsakerna. Under tiden som våren leker katt-och-råtta får man väl roa sig inomhus, eller hur! Men nästa gång hoppas jag kunna bjuda på fina bilder från vår stora trädgård, som jag har anlagt här på gården. Vi har en fruktlund, en rejäl örtagård/potager, ett parti med damm och paviljong -och så massor av rabatter med gammaldags rosor.

Ha nu en fin helg, så hörs vi snart igen!

Många kramar/Frida "Lantfrida" Hammarsten


Ps. Jag finns på Instagram under @lantfrida. Varmt välkommen att följa mig där!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!