onsdag 22 juli 2015

Rött är sött!


En så god jordgubbsmarmelad med smultron!
En liten sked till gräddglassen så är man i himlen.

Gör man sylt och marmelad på syltsocker så behöver man inte oroa sig för natriumbensoat som slår igenom och gör smaken besk. Men det förutsätter ju att man inte sparar den för länge -inga problem hos oss, kan jag säga!

Jag använde tre liter jordgubbar och mogna smultron. Bara att tillsätta syltsocker, 1/3 av bärens vikt, och koka ihop med en vaniljstång, lite lite kanel och jag hade även i en liten skvätt pressad apelsin.

Hur gott som helst!


...annat som är sött är ju fräscha, vita textilier med röda handbroderier. Jag håller alltid utkik på loppisarna efter sådana. Dessa tvättpåsar är antika, och ändå i så fint skick.






Handbroderade lakan med vackra röda monogram som förtjänar att visas upp!


Jag har mest gammaldags rosor om jag kan välja men kunde inte motstå färgen på `Flammentanz`, den är riktigt ljuvligt röd! Den är bara inne på första året men jag hoppas den blir så stor och fin som jag sett på andra ställen.


Röda pardörrarna tycker jag om. Man tar inte miste på vart entrén ligger! De är inte målade av mig (!) men verkar ha en krapplacks-nyans. Nedan ett järnfönster jag tog hem från Öland, ett av sommarens fynd!


Borstnejlikorna svämmar över i år! Den mörkt djupröda är favoriten tillsammans med de vita.





Har man ett vitt/ljust hem, krävs det ju accentfärger för att ge liv. Jag har valt den röda färgen i alla rum som en genomgående tråd. Annars använder jag ju alla naturnyanser på trä, järn, sten, keramik etcetera. Det ger en värme som är viktig tycker jag, annars blir hemmet sterilt och kallt.


Hittade en kotavla på loppis och om man tittar noga så hette kossan Frida. Jo man tackar! Bowlingkäglorna står i äldsta grabbens rum. De är från Selma och Matilda i Sävsjö.

Kram kram för denna gång!

2 kommentarer :

  1. Fint med rött som accentfärg....fina tvättpåsar ;))
    Har ni också regn, regn och åter regn, hihi...igår hade vi sol...men idag har vi haft oväder hela dagen...och det fortsätter !!
    Kram bia

    SvaraRadera
  2. Tack, ja jag tycker det är så hemtrevligt med broderade textilier, kollar alltid på loppis efter det! Här har det regnat hela dagen, vilket i och för sig är bra för då slipper man ju vattna....man får hitta på saker inomhus istället, som att måla! Hoppas allt är bra med dig! Kram/Frida

    SvaraRadera

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!