söndag 19 juli 2015

Ett lantligt pojkrum för Mio...


Min näst äldsta son heter Mio och är tio...fortfarande galen i Lego men i språngmarsch mot tonåren. Dessutom har hans rum en vacker kakelugn och timmertak, så visst ville jag ha det i lantlig stil som resten av huset! Ett horn hade han önskat sig, och vi hittade detta på loppis, gav monteringsbrädan lite färg och shabbning och sen fick skallen ett par antika motorcykelglas-ögon...det ena glaset har en spricka vilket vi tyckte var väldigt roligt...


Fonden är alldeles purfärskt tapetserad, innan var där en mörkgrå, modern fondvägg som inte passade alls med huset. Sänggaveln hittade jag i vår lada när vårt vinterförråd på 65 m2 ved var uppeldat...där, bakom en stor spånskiva stod en flagnad och illa åtgången gavel. Men nu blev den så fin, även om den krävde en del jobb. Det som varit i huset ska naturligtvis tillbaks till huset,
 resonerar jag. 



Överbliven tapet till tavlans bakgrund...knyter ihop väggarna...




Vimplar I love, som ni vet. Ramarna är ommålade och i dem ska sonen få sätta sina egna teckningar.




Vi är lyckligt lottade med fungerande kakelugnar i alla sovrum.


Rotting och naturmaterial mjukar upp det grå/vita och ger lite New England-touch till Mios rum.


 Coolaste ramen från Ofelias Hus, som tyvärr lade ner...:( Låda från Greengate.


Lädergloben tycker jag själv är hur cool som helst. Jag tycker också att jordglobar passar bra i barnrum över huvud taget, det ger någon slags känsla av att stora, vida världen ligger framför 
barnens fötter! Härligt!


Sängbordet från loppis; fixat, målat och satt i ny knopp.


...och en hörna där Mio kan montera sina teckningar, vaktade av en härlig T-Rex!!! Den vackra byrån fick jag av en kompis för länge sedan, och den är givetvis inte mahognyfärgad längre:)

Ha det gott! Kramar/ LantFrida

1 kommentar :

  1. Vad fint pojkrummet blev och vilka spännande saker du har hittat Frida!

    SvaraRadera

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!