fredag 10 juli 2015

Mitt sommarkök...


Ja, jag har väl visat mitt älskade våningsfat förut, men jag säger bara det -när magkänslan är hundra ska man aldrig tveka! Jag kommer alltid älska det och njuter av det varje dag!


 Den här patinerade gamla frisen hittade jag på ett antikt-och kuriosaställe strax utanför Ljungby. Den är så vacker och ger tyngd och är lite rufft till det vita arrangemanget.


Bak-och pralinformar är vackert!


 Blomsterkronan var ett av sommarens nya inköp, där jag tänker ha blommor efter säsong. Slår vad om att den blir fin även med mossa och kottar till jul! Bakom är Mårbackorna på gång!


Det råa flaskstället efter gammal förlaga är en av mina favoriter i köket.



Snörhållaren i gjutjärn fick jag av min mamma. Över vedspisen brukar jag hänga sommarens skördade örter på tork, att göra te av.


Älskar gamla trådkorgar, de är ypperlig förvaring för det mesta. Längtar efter att få egna lantägg, vi har inga egna höns...än...


Ett av sommarens loppisfynd jag är nöjd med är den här underbara trälådan!


Rosenblad och -knoppar på tork att göra te och badsalt av. Det doftar ljuvligt vill jag lova! Plättläggen hittade jag på loppis på Öland, den är i fint skick och jag ska prova att göra "krabbelurer" i den, ett slags tjocka plättar man vänder i smör och socker.



Givetvis måste man ha några gamla sifoner i köket om man är lite frankofil!


Jag tröttnade på dålig bänk- och bakyta och ställde sonika in ett stort träbord, där jag har plats för bakbordet och där vi kan duka upp sommarfrukost eller buffé...


Förkläde med hålsömsbroderier, kan det bli mycket sötare?!? Den gamla måttstickan vi alla känner igen blev strykt med vit färg, försiktigt två gånger...Nu passar den min smak bättre än om den är i furufärg om jag säger så.

Ha en go kväll mina lantvänner, vi ses! Kram//LantFrida

2 kommentarer :

  1. Härligt kök du har ;))
    Sommarkram bia

    SvaraRadera
  2. Hej Bia, vad glad jag blir att du kikar på mina inlägg;) Kram på dig också!

    SvaraRadera

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!