söndag 12 april 2015

Femtio nyanser av vitt...


...har ni tänkt på vad snyggt det är att blanda vita färger i olika brytningar? Det ger verkligen livfullhet även i ett helvitt rum! Den här hallen ska ljusas upp med en mer tidsenlig tapet i allmoge/herrgårdsstil och till den blir det bröstpanel i pärlspont eller spegelpanel i antikvitt.


Det här var min lilla lekfullhet idag...ibland är det kul att gå ner på "dagisnivå" och bara se vad det blir;) Själen behöver sådan avkoppling! Jag ska här fortsätta med lager på lager i just olika vita nyanser, och kanske någon varmgrå för att skapa djup.

 


 ...och i den lantliga, nordiska-franska inredningsstilen (om man nu måste placera sig i ett fack) blir det vita  ingen kylig färg. 


 Trä, tegel, jute, lin, rotting, keramik, zink, fil de fer, järn, rost, växter och naturens alla outsinliga skaparmaterial, samt naturligtvis den älskade patinan på tingen- vad kan vara mer hemtrevligt och varmt?

 Den ljusa miljön tror jag att vi nordbor behöver så väl. Inte konstigt att man är "fast"...




...och att det är en livslång kärlek!



...som detta som ni vet vid det här laget att jag inte kan få nog av:)

  I köket har jag målat både väggar, panel, lister och alla köksluckor (det sistnämnda är något av det värsta projekt jag gett mig på). Men timret och teglet rör jag inte, även om jag ibland varit lite sugen på det, men i synnerhet timmerväggen och takbjälkarna hör till husets själ och sådant ska man ju vara ytterst rädd om. Golvet är en ljust grå-beige ekparkett och den ljusade upp köket rejält (det är väldigt stort och ena delen ligger mitt i husets hjärta med lite mindre bra ljusinsläpp).


Här skymtar den delen av köket. Den här grå tapeten ska som sagt BOOOOORT! Lyckliga dag när det sker! Lampan är gammal och den har jag fått av min mamma och gett nytt liv med färg. Mamma sa; "-du ska väl inte måla den?" -men hon anade nog att envis som jag är så ville jag inte ha den i glansig guldfärg och gult glas, hi hi. Hatthyllan från Kallholmen är en av mina favoriter. Den sparade jag till, hujedamej vilken prislapp. Men vissa saker bara vet man att man älskar och allt jag har från Kallholmen är ju traditionellt snickeri som tål att ärvas i generationer. Gillar! 


 Älskar golvet! Och älskar taken ännu mer (200 år i original kan väl ALDRIG vara fel???).
Jag har renoverat ca 90% av alla spegeldörrar, fönsterfoder och -brädor samt taklister och golvlister i hela huset... 


...det var slitigt för
mig, men
nu är det en go känsla 
att ta in hjälp med 
tapetseringen!
Jag hade gärna 
gjort det själv, hade vilda 
och härliga idéer om att
handtrycka en
tapet i gammalt 
mönster. Men jag
är tyvärr sjuk och 
har insett att jag
inte klarar det.




 Handsydd antik klänning som jag köpt åt min sjuåriga dotter. Ett arbete som är svårt att hitta idag. Jag vet inte var min passion för sådana här saker kommer ifrån -sömmerska i ett tidigare liv?
- men det finns i min släkt på flera håll. Jag lärde mig uppskatta textil kvalitet genom min älskade mormor Britt som är mycket duktig på det. Jag jobbade själv ett par år i en kvalitetsboutique och tyckte det var så roligt! Efter det blev man inte mindre kräsen;))


Änglar, finns dom? Svar JAA!


Önskar er sol, värme och kärlek!
 Den här söndagen var gräsligt kall hos oss, nu hoppas vi få tina upp igen imorgon. 

Kram!//LantFrida


8 kommentarer :

  1. Inredningsintresserad och gullig o go´? Lägg till mig på Fejan, jag vill ha fler kompisar med samma intresse!//Kram Frida

    SvaraRadera
  2. Vad fint du har det, vännen �� Kram Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för du tog dig tid att skriva! Man blir så glad! Kram/Frida

      Radera
  3. Underbart hem och vilket jobb du gjort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅ, du har ju en jättefin blogg...jag lade till dig på Friends Connect. Älskar ditt maileghus!!! Gör du Tildor till försäljning oxå? Jag hinner inte lägga tiden på att greja med sånt också men skulle gärna vilja ha en!!! Kram Frida

      Radera
  4. Vilken jättefin o mysig blogg du har Frida! Kram Carina (granne☺)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina! Ja, det är mitt lilla intresse;)) Kram//Frida

      Radera

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!