lördag 16 juli 2016

Lantliv i sommarens tecken...


Hur mår ni, mina vänner?

Här går dagarna härligt sakta, utan brådska. Alla fyra barnen har sommarlov och går varandra sådär lagom på nerverna som syskon gör. Mysiga loppisturer varvas med lättare trädgårdsliv och småpyssel i ateljén. Mer behöver jag inte, som sjuk, för att känna lycka. Det tunga slitet med anläggningen av trädgården är förbi och vi kan äntligen se resultatet av fem års arbete. Man måste kunna unna sig att känna sig nöjd ibland. Tidigare var jag alltid på en resa mot nya mål och jag stannade sällan upp för att verkligen dra in rosornas doft i näsan. Nu är det livsviktigt att njuta av de stunder jag kan.


Regniga dagar tänder jag levande ljus och det är också de dagarna som jag ofta tar en skön kvällsrunda i trädgården och plockar in nya blommor. Hetta lider jag så mycket av, så dåligt väder bekommer mig inte alls. Här i matrummet blandas det friskt med loppisfynd och favoritsaker. De flesta rosorna är gamla sorter, här trivs vackra Mme Plantier i skuggan och bjuder på frikostig blomning! Doften av de gamla sorterna är överlägsen moderna rabattrosor tycker jag!




 Ibland orkar man stuva om lite grann och skapa små installationer, oftast är det blommorna som kräver en plats att trona på.


Lycka är att plocka in lite gott från potageren och sedan knåpa ihop maten efter dagens tillgång! Det blir dock fler och fler örter och medicinalväxter och allt färre grönsaker, eftersom de första intresserar mig mest och är lättare att orka med.





Projekt Damm

Förra året grävde vi en damm, något som jag längtat länge efter. Jag tycker inte en trädgård är komplett utan vatten. Helst av allt skulle man ju gärna ha en pump för att rena vattnet, men det får bli när det blir. Kanske nästa år? Det är ju väldigt tranquilt med ljudet av vatten.


Vid paviljongen har jag planterat kaprifol och ännu fler rosor, bland andra `Alba Maxima`. 
Totalt är det väl ett femton-tjugotal olika sorters rosor på gården nu. Syrenerna kommer sakta men säkert att skapa en vildvuxen berså, där man kan sitta och se ut över vattnet. I bakgrunden skymtar min magiska plats, med 200-åriga lindarna -som antagligen bara är just en förvuxen berså från tiden då dagens huskropp uppfördes! En mycket vacker och meditativ plats som jag älskar att vara på. Än så länge syns den fula dammduken lite, men det är vattenväxter på gång som ska hjälpa till att täcka den och till hösten sätter jag murgröna längs kanterna. 




 Näckrosorna har fått plumsa ner och bosätta sig och många perenner är på gång. Har satt silverpäron, hortensia, weigela och syrénhortensia som kommer bilda ridå bakom vallen så småningom. Och här får Vänderoten sprida sig fritt, i all sin prakt, till skillnad mot örtagården där den måste klippas ner innan den går i blom. Annars får jag valerianaskott precis överallt.


En väldigt stark mynta som jag fått av en vän till en vän. Osäker på sorten, vilket retar mig lite, jag vill gärna veta vad som växer hos mig! Om någon känner igen den får ni gärna hojta till!

  

Otaliga rosenblad och knoppar ligger nu på tork inför höstens preparering av salvor, tvål, badsalt med mera. Hoppas orken räcker till, annars blir det bara salt, som ju är jättesmidigt att göra.


 En rostig traktordel som jag funnit i skogen tjänar som tron åt min grodprins!


Ormhassel, fläder, flox, lavendel med mera är på tillväxt. Samt min gamla `Souvenir de la Malmaison`, som jag flyttade med från Jönköping. 




Gillar brokbladiga växter. De har ett så levande uttryck!



Bambu, Rhododendron (valde den lite mindre Cunningham´s White), Randgräs och funkior och en massa andra "godsaker" börjar titta upp. Hararna gick hårt åt denna del av trädgården i våras och gnagde ner det mesta. Grrr....!


Vårt vårdträd frodas. Det vackraste jag vet, silverpoppel `Nivea`, som jag också flyttade med mig från den gamla trädgården (jag satte en del extra kära växter i kruka så jag kunde ta med dem)!

Vår lille älskling Honeypaj´s Jalapéno Hot Stuff. En väldigt gosig och trevlig liten kille som nu följer med precis överallt. Det är en stor glädje att ha hund igen! Det har jag saknat mycket, och den här lille sötsaken är precis vad jag orkar med<3<3<3
Idag fick han ett bad och kloklipp och det gick bra, han är väldigt lätt "att få med sig", om man bara är lugn och trygg.

Underbart att ha sitt pysslande när man inte orkar åka på semester. Det gör dagarna så mycket roligare. Jag skulle vara väldigt olycklig om jag inte hade något för händerna. Det gör mig inte så mycket längre, att jag inte orkar släpa på möbler och renovera dem, eller tapetsera...det finns så otroligt mycket annat man kan ägna sig åt. Det stora intresset i lantlig inredning och skapande är extremt viktigt för mig och det för också in barnen i den kreativa världen, eftersom vi ofta grejar tillsammans! Så de flesta material är de redan bekanta med och min dröm om en ateljé blev sann till slut.


Bra sätt att bli kompisar på -att dela några prinskorvar, hihi...Vår katt har avskytt alla andra djur vi har presenterat för henne, men denne lille skrämmer henne inte. Hon bara blänger lite på den där lille vita saken:) -och konstaterar att hon är mer än dubbelt så stor!



Ha en fortsatt fin sommar! Varma sommarhälsningar från mig!

Kram/Frida


Ps. En bråkdel av mina alster (av alla de slag) finns till försäljning på Hvitahexans lantliga inredning på FB. Jag skickar varje vecka. Den röda tråden är fransk-nordisk vintagestil med inslag av rustik allmoge samt naturnära saker som hör till Wiccanska traditioner, andlighet, healing och vit magi. Titta gärna in om du är intresserad eller letar efter en personlig gåva till någon du tycker om! Ds.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!